O tem, zakaj se vam pri uporabi spleta in družbenih omrežij prikazujejo točno določeni oglasi in kakšnih pravil se morajo držati ponudniki digitalnih storitev pri prikazovanju oglasov, smo vas na portalu MiPi v preteklih mesecih večkrat obveščali. Paleti pravil za bolj pregledno oglaševanje dodaja Evropska unija zdaj še enotna pravila za politično oglaševanje z namenom povečanja preglednosti političnih kampanj in zaščite pred tujim vmešavanjem. Sprejela je namreč uredbo o preglednosti in ciljanju v političnem oglaševanju, ki začne veljati 10. oktobra 2025, prinaša pa pomembne spremembe za politične oglase, tako spletne kot nespletne.
Bistvo teh ukrepov, ki so jih oglaševalcem že razložili na Slovenski oglaševalski zbornici, je povečanje preglednosti, zaščita pred tujim vmešavanja nacionalne volitve ali referendume ter omejitev ciljanja oglasov na podlagi osebnih podatkov. Politični oglasi bodo namreč morali vsebovati izjavo o naravi oglasa, naročniku, kampanji in uporabi ciljanja ter obvestilo o preglednosti, ki omogoča dostop do podatkov o sponzorju, ceni oglasa in še druge podrobnosti.
Namen ukrepa je volivcem omogočiti bolj informirano odločanje pri uresničevanju njihove volilne pravice. Posameznik bo moral tudi izrecno privoliti v obdelavo svojih podatkov za namene političnega oglaševanja, medtem ko uporaba občutljivih podatkov, kot so politična mnenja ali etnično poreklo, ne bo dovoljena. Ciljano spletno politično oglaševanje bo tako dovoljeno le pod strogimi pogoji, ki zagotavljajo zaščito zasebnosti posameznikov.
Tri mesece pred volitvami ali referendumom bo prepovedano oglaševanje sponzorjem iz tretjih držav. Poleg tega bodo vsi spletni politični oglasi iz držav članic shranjeni v evropskem odložišču spletnih političnih oglasov, ki ga bo vodila Evropska komisija. To odložišče bo vzpostavljeno predvidoma leta 2026. Ponudniki storitev političnega oglaševanja bodo morali hraniti podatke o oglasih ter zagotoviti označevanje in preglednost teh oglasov. Prav tako bodo morali vzpostaviti mehanizme za prijavo nepravilnosti in v poslovna poročila vključiti informacije o plačilih, ki jih prejmejo za opravljanje storitev političnega oglaševanja.
Uredba je akt EU, ki velja neposredno, Republika Slovenija kot država članica pa mora določiti organe, pristojne za nadzor nad njenim izvajanjem. Predvideno je, da bo del nadzora nad izvajanjem uredbe dodeljen tudi Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije.

Vir:
- https://www.soz.si/novice/nova-uredba-eu-o-politicnem-oglasevanju-preglednost-zascita-in-stroga-pravila
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400900